Perutusan khas Hari Malaysia
YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak
Perdana Menteri Malaysia
sempena sambutan Hari Malaysia 2011
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam sejahtera dan Salam Hari Malaysia.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian.
1. Alhamdulillah dengan limpah izin dan kurnia-Nya jua, kita dapat
menyambut ulangtahun penubuhan Malaysia bagi kali ke-48 sebagai warga
sebuah negara yang merdeka, berdaulat, demokratik, aman dan makmur.
2. Sesungguhnya kisah perjalanan Malaysia penuh warna-warni. Bermula
daripada sebuah negara pertanian berpendapatan rendah semasa
penubuhannya, hari ini, hasil mahsul perancangan penuh sistematik dan
pelaksanaan begitu mapan, kita telah berjaya muncul sebagai negara
perindustrian moden yang berpendapatan sederhana tinggi. Bertolak dari
situ, sekalipun kejayaan yang telah dicapai bersifat monumental dan amat
signifikan, ia bukanlah alasan yang membenarkan kita untuk berhenti
berusaha, berasa puas hati, berasa selesa, apatah lagi mengambil sikap
bersimpuh sambil berpeluk tubuh.
3. Apa yang
sewajarnya dilakukan demi survival serta kesejahteraan rakyat terus
meningkat lagi terjamin dalam dunia yang amat kompetitif dewasa ini,
marilah melipatgandakan usaha bagi menambahbaik daya saing nasional
melalui penggunaaan kreativiti, inovasi dan menjulat usaha penciptaan
kekayaan baru berasaskan sifat keusahawanan mandiri. Semua matlamat ini
tidak mungkin akan tercapai tanpa wujudnya perpaduan nasional, keamanan,
kestabilan dan keharmonian.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
4.
Membelek helaian-helaian tawarikh, apabila negara mencapai kemerdekaan
54 tahun lalu sehingga Malaysia dibentuk enam tahun kemudiannya,
bersama-sama Sabah dan Sarawak, banyak pihak ketika itu, sama ada
pemerhati asing, mahupun warga tempatan berasa ragu-ragu serta waham
mempersoalkan tentang, sebuah negara baru yang negeri-negerinya terpisah
dek Laut Cina Selatan, sedang diancam pula pemberontakan komunis,
dengan separuh penduduknya hidup di bawah paras kemiskinan, ditambah
oleh faktor kemajmukan demografik yang luar biasa kompleksitinya,
mungkinkah mampu untuk kekal utuh sebagai sebuah negara bangsa apatah
lagi untuk berjaya?
5. Ternyata, pencapaian Malaysia
selama ini, bertatih dan berjalan jatuh untuk mengecap nikmat kejayaan
diiringi sebuah takdir yang penuh cabaran. Jika disisir sejarahnya,
semacam satu keajaiban diawal usia setahun jagung meraih kemerdekaan,
hakikat yang tersebut tadi ditambah berat pula dengan penerimaan sistem
dan falsafah pentadbiran negara berasaskan Demokrasi Berparlimen, Raja
Berperlembagaan serta Persekutuan, telah diterima amal secara tuntas
oleh kita begitu awal ketika mana proses pembudayaan masih lagi tidak
matang.
6. Jelas sekali, sebelum merdeka, warga tiga
belas buah negeri yang bersatu membentuk Malaysia tidak pernah
berpeluang untuk memilih kerajaan yang akan memerintah sekalipun corak
pentadbirannya. Kewujudan mereka hanyalah sebagai rakyat negeri-negeri
naungan atau tanah jajahan yang diberi keistimewaan politik terhad
mengikut budi bicara kuasa pemerintah. Pastinya, ini, bukanlah hak
politik tulen yang terbit daripada kewarganegaraan sebuah negara merdeka
serta berdaulat.
7. Menyingkap fakta, sebelum
merdeka, pemilihan politik pertama yang berlangsung di mana rakyat telah
diberi peluang secara terhad untuk memilih wakil mereka adalah semasa
pemilihan beberapa Majlis Perbandaran pada tahun 1952 dan seterusnya
pemilihan sebahagian Anggota Majlis Perundangan Persekutuan pada tahun
1955. Sebaliknya, hanya tahun-tahun selepas merdeka bermula 1959, rakyat
mula diberi hak dan tanggungjawab sepenuhnya untuk memilih semua ahli
Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri sebagai hak budi bicara mutlak
dalam menentukan parti manakah bagi membentuk kerajaan. <!--more-->
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
8.
Sememangnya kita perlu bersyukur kerana dari masa hingga masa, walau
apapun rintangan menjelma, sama ada bersifat dalaman mahupun luaran yang
telah mengancam demokrasi dan kebebasan individu seperti pemberontakan
komunis, konfrontasi menentang penubuhan Malaysia, rusuhan kaum,
kemelesetan ekonomi, ekstrimisme agama mahupun cauvinisme perkauman,
Alhamdulillah, setiap satunya telah berjaya ditangani dan dihadapi
menggunakan kerangka tindakan berhemah, demokratik berasaskan prinsip
keluhuran perlembagaan serta kedaulatan undang-undang.
9.
Barang harus diingat jua, sepanjang tempoh tersebut tidak pernah
terlintas di benak pihak kerajaan walau sedetikpun untuk menukar sistem
Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan sedia ada dengan sebarang
sistem anti-demokratik, waima betapa getir cabaran yang dihadapi.
Seperti terakam pada susur galur negara, disebabkan tragedi 13 Mei, Seri
Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong bertindak atas nasihat YAB Perdana
Menteri ketika itu menurut peruntukan Perkara 150 Perlembagaan
Persekutuan, telah mengisytiharkan darurat.
10. Salah
satu kesan pengisytiharan darurat 1969 tersebut adalah proses
pilihanraya yang belum selesai di Sabah dan Sarawak telah digantung.
Peristiwa selanjutnya yang berlaku adalah pemilihan Dewan Rakyat telah
disempurnakan dalam tempoh lebih kurang dua puluh bulan kemudian dan
sistem Demokrasi Berparlimen dipulih kembali apabila keamanan negara
telah stabil seperti sediakala.
11. Kendatipun
begitu, Allahyarham Tun Abdul Razak selaku Timbalan Perdana Menteri pada
masa tersebut merangkap Menteri Pertahanan yang telah diamanahkan
mengetuai Majlis Gerakan Negara atau MAGERAN, dengan memiliki kuasa
mutlak eksekutif dan perundangan, tidak pernah menyimpan hasrat untuk
mengekalkan kuasa-kuasa tersebut lebih lama daripada apa yang perlu.
12.
Sudah terang lagi bersuluh, Allahyarham Tun bersama rakan-rakan ketika
itu amat menyedari bahawa kuasa luar biasa tanpa sempadan yang
tergenggam di tangan mereka tersebut tidak boleh sekali-kali dijadikan
suatu kelaziman demi masa depan negara tercinta. Sebaliknya, mereka
faham kuasa total itu sekadar suatu amanah untuk mengekang dan mengawal
tragedi serta kegoncangan yang berlaku.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
13.
Sebetulnya lagi, sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen, kuasa
untuk menentukan parti politik mana yang akan membentuk kerajaan sama
ada di peringkat Persekutuan mahupun di peringkat negeri terletak secara
mutlak tanpa kekecualian di tangan rakyat. Setelah lebih lima dekad
kemerdekaan negara dan hampir lima dasawarsa pembentukan Malaysia, kita
dapati bahawa, pengalaman, kematangan serta kebijaksanaan rakyat negara
ini dalam memilih kerajaan demi menentukan halatuju masa depan yang
mereka dambakan tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun jua.
14. Bahkan, saya sering mengutarakan bahawa era kerajaan mengetahui
segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah
melewati tempohnya. Revolusi dalam bidang teknologi maklumat, kemajuan
komunikasi dan kecanggihan pengangkutan telah membuka persaingan serta
perbandingan secara meluas lagi dinamik dalam pasaran idea.
15. Kontemporari ini, taraf serta akses rakyat kepada semua peringkat
pendidikan semakin meluas seiring dengan korpus pengetahuan yang
dimiliki. Disamping itu, pertumbuhan ekonomi yang mapan, pengurangan
kadar kemiskinan dan inisiatif kejuruteraan sosial serta
keberkesanannya, telah berjaya meningkatkan taraf hidup serta mewujudkan
kelas menengah yang besar. Mutakhir pula, keutamaan kehendak dan
keperluan rakyat Malaysia telah mengalami perubahan yang besar
berbanding empat atau lima dekad yang lalu.
16.
Melangkah lebih jauh, mentadbir negara yang terzahir dari saat
kemerdekaan dikudratkan oleh kehendak rakyat, kerajaan kini akan terus
komited menjunjung sistem Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan,
kedaulatan undang-undang, falsafah persekutuan serta prinsip imbang dan
periksa di antara ketiga-tiga cabang kerajaan.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
17. Sebagai yang ramai maklum bahawa, kecuali darurat akibat
konfrontasi tahun 1964, yang telah dibatalkan secara tersirat, kesemua
proklamasi darurat lain yang telah diisytiharkan sebelum ini, masih
dianggap berkuatkuasa sehingga hari ini. Justeru, menginsafi bahawa
realiti negara Malaysia telah berubah, merasai denyut nadi, resah
gelisah dan aspirasi rakyat yang mahukan Malaysia menjadi lebih terbuka
lagi dinamik demokrasinya, di mana, pendapat, idea dan kebimbangan massa
lebih diberi perhatian, agar dapatlah kita berdiri sama tinggi dan
duduk sama rendah dengan sistem demokrasi lain di dunia yang berasaskan
falsafah universal dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, maka,
kerajaan kini, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan,
akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul agar
ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, supaya
ditamatkan kuatkuasanya. Pada hemahnya, sudah tiba waktu rakyat Malaysia
menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan
baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
18.
Dalam menyusun atur peradaban bernegara bagi menghadapi keadaan
luarbiasa yang mengancam keselamatan tanahair dan kesejahteraan rakyat,
tidak dapat tidak, menuntut kepada langkah-langkah khas yang kadangkala,
bersifat di luar norma demokratik. Umpamanya, tindakan tahanan
pencegahan. Sesungguhnya, kebijaksanaan menangani keganasan memerlukan
kita mencegah perlakuan itu, sebelum kehilangan nyawa mereka yang tidak
berdosa, harta benda atau menatijahkan apa-apa kecederaan. Ini merupakan
satu kebenaran yang bersifat global dan diterima ramai.
19.
Dari perspektif undang-undang Islam pula, ia terangkum jelas dalam
Maqasid Syariah yang berobjektif melindungi lima perkara utama yakni;
pertama: agama, kedua: nyawa, ketiga: akal, keempat: keturunan dan
maruah serta kelima: harta benda. Bahkan prinsip Usul Fiqah banyak
membicarakan tentang perlunya disekat lebih awal sesuatu kemungkaran
itu, sebelum ia berlaku. Manakala satu prinsip menyatakan bahawa,
keputusan pemerintah adalah satu amanah yang perlu dibuat bagi pihak
yang diperintah atas kepentingan maslahah ramai.
20.
Ini bukanlah ehwal yang pelik, tidak lazim atau asing. Terbukti,
negara-negara demokrasi yang maju seperti Amerika Syarikat dan United
Kingdom juga telah menggubal rangka perundangan khas bagi menangani
ancaman pengganas pasca tragedi 11 September.
21.
Pucuk pangkalnya, perseimbangan serta perimbangan yang harus ada bagi
sebuah demokrasi moden adalah, diantara keselamatan nasional dan
kebebasan individu. Itulah tugas dan tanggungjawab sebuah kerajaan yang
matlamat tertingginya, menjunjung kebajikan serta kesejahteraan rakyat
untuk mencari keseimbangan yang betul ini.
22.
Misalnya, kebebasan bersuara yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan
tidak sesekali bermaksud sebagai kewenangan hak kepada mana-mana pihak
untuk membuat fitnah dan menghasut api kebencian. Sebagai contoh mudah
yang lain, kerajaan turut bertanggungjawab untuk menghalang jeritan
palsu tentang bom dalam sebuah stadium yang penuh sesak. Ini kerana,
kebebasan luar kawal sebegitu, akan hanya menimbulkan panik yang boleh
membawa kepada kecederaan dan kehilangan nyawa.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
23.
Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa
mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009,
bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dikaji secara
komprehensif. Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam
yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni
ISA) akan dimansuhkan terus.
24. Untuk mencegah
perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi
memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, dua undang-undang baru
yang sesuai akan digubal di bawah
semangat serta payung
Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Pokoknya, akta-akta ini nanti
bermatlamat untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta
kerukunan hidup rakyat dan negara.
25. Di atas
segalanya, Kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit
terpelihara. Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira
hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.
Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis
yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang
dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah
kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa
Menteri.
26. Di sudut lain, kerajaan juga memberi
komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya
kerana ideologi politik. Umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan
akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah
undang-undang berkaitan keganasan itu tadi.
27.
Dalam konteks ini juga, selain memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri
1960, Kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping
mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi
kehendak semasa. Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan
teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak
lagi relevan.
28. Kajian semula komprehensif ini akan
melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan
Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan
digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan. Kerajaan juga
akan mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira
peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan
berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.
Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang
akan ditetapkan kelak disamping mengambilkira norma-norma di peringkat
antarabangsa.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
29.
Sebagai sebuah negara, Malaysia dan seluruh warganya kini berada di
persimpangan jalan. Pilihan yang kita putuskan hari ini akan menentukan
nasib serta mencorakkan rupabentuk Malaysia pada masa hadapan, tanah air
yang akan kita wariskan kepada anak-anak kita dan generasi mendatang.
Persoalannya, mampukah kita melampaui dan mencabar wasangka lazim bahawa
rakyat Malaysia daripada latarbelakang yang majmuk, status sosioekonomi
berbeza dan fahaman politik pelbagai, secara iradat manusiawinya, tiba
kepada konsensus untuk tidak tunduk menyerah kepada sekam kebencian dan
kecurigaan yang pastinya mengheret kita ke lembah kehinaan. Sebaliknya,
ayuhlah kita bersama mendaya sebuah masa depan yang sarat dengan harapan
dan kemuliaan.
30. Yakinlah bahawa, ia satu kekuatan
bukan satu kelemahan untuk kita meletakkan kepercayaan kepada
kebijaksanaan rakyat Malaysia membuat pilihan dalam mencorakkan hala
tuju masa depan mereka sendiri. Jika kita menganggap ia satu kesilapan
maka, apakah maknanya pencapaian kita hari ini, apakah gunanya kita
merancang pembangunan negara degan begitu tersusun semenjak merdeka,
apakah gunanya kita membelanjakan sebahagian besar khazanah negara
setiap tahun untuk memberikan akses pendidikan berkualiti kepada semua
rakyat, membebaskan warga daripada cengkaman kemiskinan, membina
infrastruktur fizikal serta teknologi komunikasi maklumat yang berkelas
dunia?
31. Jawapannya sangat jelas yakni,
langkah-langkah yang saya umumkan sebentar tadi tidak lain tidak bukan
adalah inisiatif awal transformasi politik secara tertib lagi berhemah.
Ia berdiri sebagai pelengkap amat penting serta perlu kepada
insiatif-inisiatif transformasi bidang ekonomi dan penyampaian awam yang
pihak kerajaan telah rangka dan laksanakan semenjak lebih dua tahun
kebelakangan dalam usaha menuju sebuah negara moden dan progresif.
32.
Pastinya, masa bukan terlalu awal mahupun terlalu lewat, akan tetapi
inilah kala paling sesuai serta waktu paling tepat untuk
perhitungan-perhitungan besar sedemikian diambil dan dilancarkan. Kita
maklum, walaupun bagi pendapat sesetengah pihak ia penuh berisiko, kita
akan melakukannya demi survival, setelah lebih lima puluh tahun negara
merdeka, dan hampir lima dekad Malaysia terbentuk. Lantaran kita di
ambang pedati yang sedang berpacu deras untuk sampai ke destinasi
sebagai sebuah negara maju sepenuhnya.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
33.
Akhir kalam, saya ingin tegaskan bahawa tanpa syak dan tanpa ragu-ragu
lagi, Malaysia yang kita impikan bersama dan sedang kita cipta ini
adalah Malaysia yang mengamalkan demokrasi berfungsi dan inklusif di
mana keamanan dan ketenteraman awam dipelihara selaras dengan roh
ketertinggian Perlembagaan, kedaulatan undang-undang, penghormatan
kepada hak asasi manusia dan hak-hak individu.
Demi Malaysia, bertawakallah semua dan kepada Tuhan kita berserah.
Wabillahitaufik Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih.