KUALA LUMPUR – Syarikat-syarikat telekomunikasi (TELCO) disarankan
untuk menawarkan sesuatu yang berbaloi untuk mewujudkan situasi
‘menang-menang’ sekiranya mereka tetap berdegil mahu meneruskan caj
cukai perkhidmatan sebanyak 6 peratus kepada para pelanggan pelan
prabayar mereka.
Pengerusi Majlis Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM),
Tunku Azwil Tunku Abdul Razak berkata, TELCO wajar menawarkan pakej
lebih menarik dan menyerap separuh caj tersebut serta mempertingkatkan
mutu perkhidmatan terhadap pelanggan setia mereka.
“Sebagai contoh, berilah mungkin dalam 200 sms percuma kepada
pelanggan pada setiap kali tambah nilai, atau TELCO serap tiga peratus
dan pelanggan serap tiga peratus, wujudkan situasi menang-menang,”
katanya ketika dihubungi Mynewshub.my di sini hari ini.
Beliau berkata, sistem pesanan ringkas (sms) itu bolehlah dianggap
sebagai timbal balas terhadap caj cukai perkhidmatan yang akan dikenakan
kepada pelanggan pelan prabayar TELCO.
Selain itu, beliau juga mencadangkan agar TELCO menyerap sebanyak
tiga peratus, separuh dari cukai perkhidmatan tersebut manakala
separuhnya lagi bolehlah dikenakan kepada pengguna talian prabayar
mereka.
Beliau berkata, pemberian SMS percuma akan mempunyai implikasi
kewangan yang rendah kepada TELCO kerana ia melibatkan penggunaan
infrastruktur sedia ada dan tidak melibatkan pelaburan baru.
Pada masa ini, TELCO yang terbabit telah bersetuju untuk menunda
cadangan menggenakan cukai bagi pembelian tambah nilai prabayar dan
permulaan prabayar/pek SIM.
Tindakan menunda itu bergantung kepada pertemuan pihak berkenaan
dengan Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan ada
kemungkinan besar cukai perkhidmatan itu akan tetap dipindahkan kepada
pengguna dalam masa terdekat.
Pada masa ini, TELCO menyerap 6 peratus cukai perkhidmatan itu.
Mengulas lanjut mengenai cukai perkhidmatan yang cuba dipindahkan
TELCO terhadap pengguna pelan prabayar itu, Tunku Azwil turut menggesa
semua syarikat-syarikat tersebut mempertingkatkan mutu perkhidmatan
mereka.
“Bila mereka (TELCO) bercakap mengenai cukai perkhidmatan, maka
mereka juga perlu memastikan perkhidmatan mereka adalah yang terbaik,”
tambahnya lagi.
Beliau mempertikaikan perkhidmatan TELCO yang sebelum ini sering
tergendala untuk jangka masa tertentu, beberapa kawasan tidak mendapat
liputan talian dan beberapa masalah lain yang menghantui pengguna
telefon bimbit sebelum ini.
Selain beliau, Presiden Persatuan Pengguna Perak, K. Paul Raj
berkata, pelanggan pelan prabayar tentu akan berpuas hati sekiranya
mereka ditawarkan pakej sms tersebut sekiranya ditawarkan TELCO
masing-masing.
Bagaimanapun, beliau mencadangkan agar TELCO mengemukan cadangan
tersebut kepada pelanggan mereka terlebih dahulu dan memperjelaskan
tentang situasi tersebut mengikut prosedur yang lebih teratur.
“Jika TELCO terima cadangan itu, sudah tentu pelanggan prabayar
mereka akan bersetuju dengan caj tersebut..Cuma, mereka perlukan butiran
yang lebih sesuai mengenainya,” katanya melalui sms yang kami terima
hari ini. - MyNewsHub
No comments:
Post a Comment